2022. május 30., hétfő

A Bűnevő

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUoDllS72FX2k-Qg1N8bt-GUKkWpZw7dJxqu9P9h6hcd4XjTpnaBQQE7oNxls0hhE7ouPWmO-wd3q14BSn3xb5Sd9mihAXi9zURL49aa5WXFubsnm2AoXS6yQJy_4_M1xWuuN1EyzUma2Z0HuzIXsjTe1r9ZQDZMaZkUS4w8ORj2xGwr0QqedkuBcKdw/s600/A%20B%C5%B1nev%C5%91.jpgKoszos, bűzös, túlságosan nyersen megfogalmazott, de érdekes világban játszódó történet hitről és becsületről.

A történetből: A középkori Angliában May kenyérlopásért kerül a börtönbe, ahol a büntetését várja. Ám az ítélethirdetés elmarad, és May a börtönben marad. May már sok nehézségen átesett, pedig igaz hívő, és a kenyérlopáson kívül más bűne nincsen. Igaz, nagyon cserfes, de amióta az apja is meghalt, és a szomszédasszonynak is elege lett belőle, már nincs kihez beszélnie. Amikor az újabb ítélethirdetés ideje elérkezik, May sorsa megpecsételődik, ő maga pedig megbélyegződik: Bűnevőnek jelölik ki. Mások bűneit kell magára vállalnia, hogy ők megtisztulva érkezzenek a Teremtőhöz.

Értékelésem: Ez a könyv nagyon nem csúszott nekem, az elejét elolvasva el is határoztam, hogy nem folytatom. Aztán másnap mégis tovább olvastam, de akkor se tetszett. A fogalmazás számomra túl alpári, a leírások céltalanul durvák és nyersek. Nekem ez nem jött be. A történet azonban egyre érdekesebb lett, és mivel a Mini-könyvklubra olvastam, ezért végül kitartottam, és a végére nagyon beindult a cselekmény. Érdekes volt a háttértörténet a kétféle vallás váltakozásával, és a Bűnevők mesterségével, valamint az is, hogyan változott meg May élete az ítélethirdetés hatására. A legizgalmasabb jelenetek pedig a palotában játszódtak, ahová kb. a regény felénél érkezünk el először. Tetszett a vándorszínészek társulata és a zsidó zenészek szála is, és nagyon kíváncsi lettem (volna), hogy más helyeken hogyan élnek az emberek.

Ami még kicsit zavart (a leírások stílusán kívül), az az, hogy némi következetlenséget fedeztem fel a főszereplő személyiségében. Nagyon sokáig tök buta lánynak állította őt be az író, egy egyszerű mosónő lányának, akinek a gondolatai mind nagyon egyszerűek, és minden helyzetet, vagy humbug marhaságot kész tényként elfogad. Aztán mégis többször a regény során rendkívül jó logikával analizálni kezd rendkívül összetett eseményeket, és bár általában nem jut sokra a fejtegetésben, mégis már maga a folyamat is meglepő. Ilyen következetlenségek egyébként más karakterekben is megfigyelhetők, mintha semelyik személy nem tudná igazán, hogy mit is akar, vagy hogy milyen is a saját természete.

Összességében a történetet nagyon érdekesnek tartom, különösen a vallási és a társadalmi körítést (királyi családostul, udvarhölgyestül, koldusostul, várdorszínészestül, boszorkányostul), de nagyon nem az én ízlésem szerint lett megírva.

Értékelésem: 2,5 / 5

Hasonló könyvek:
A medve és a csalogány
Maresi
Bábel fiai
Kövess Bloglovin-on

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése