2020. május 1., péntek

Öt éves a Mini-könyvklub

Ma ünnepli ötödik születésnapját a Mini-könyvklub. Habár az öt év mindenképpen okot ad az ünneplésre, mégsem teljes az örömöm, mert vészesen látom közeledni a végét.

Büszke vagyok rá, hogy öt évvel ezelőtt elindítottam Magyarország tudtommal első online könyvklubját, ami sokkal sikeresebben indult, mint azt vártam. Az eddigi évek alatt 60 könyvet olvastunk el, és a mai napon újrainduló, 16-ik fordulóval ez a szám csak tovább fog növekedni. Az elmúlt év során ismét vegyes témájú és műfajú regényeket olvastunk mindhárom fordulóban, és a legutóbbiban előkerestük néhány régebbi, népszerű olvasmányunk folytatását is.

Sajnos az utóbbi egy-két évben megkérdőjelezhetetlenül csökkent az érkelődés és a részvétel a könyvklubban, ami nyilvánvalóan (legalább részben) annak a következménye, hogy kevesebb időt és energiát tudok belefektetni, mint a kezdetekkor. Akkor még jóval több időm volt, és lelkesen vetettem bele magam mindenféle blogbejegyzések írásába az írókról, a regényeikről, és valószínűleg ez nemcsak engem lelkesített, hanem a résztvevőket is folyamatosan motiválta. Jó ideje sajnos ezekre már nincsen időm, de a könyveket ugyanúgy, töretlenül válogatom az újabb és újabb fordulókra, és amikor a klubtagok is érdemesnek látják, interjút is szervezek. (Az utóbbi év során is készítettünk egyet Moskát Anitával.) Bíztam benne, hogy az érdekességekről szóló plusz bejegyzéseim nélkül is kitart majd a könyvklub, de sajnos az utóbbi év során egyre csökkent a résztvevők száma, a legutóbbi hónapokban pedig rohamosan csökkent a könyvklubtagok lelkesedése, aktivitása is. Újabban már azt figyelem, hogy rajtam kívül egyáltalán elolvassa-e még bárki a kiválasztott, megszavazott könyveket. Nem állítom persze, hogy mindez csak amiatt van, mert nem írok ilyen plusz blogbejegyzéseket. Nyilván mindenkinek a magánélete a meghatározó, és jelen helyzetben, amikor a koronavírus mindannyiunk életét felbolygatta és megváltoztatta, ez különösen igaz. De nem foghatom csupán erre, hiszen a hanyatló érdeklődés már régóta, folyamatosan látszódott.

Nem tudom, meddig tart még ki a könyvklub, de fordulóról fordulóra egyre inkább úgy érzem, hogy a csökkenő érdeklődés már a vég közeledtét jelzi. Mostanra pedig már annyira súlyos lett a helyzet, hogy kijelenthetem: a Mini-könyvklub az utolsókat rúgja. Persze elképzelhető, hogy ez csak egy hullámvölgy, és hamarosan visszatérnek a közös olvasás iránt érdeklődő, elkötelezett könyvmolyok, de nem akarom ezzel áltatni magamat.

Akárhogy is, most egyelőre még folytatom; a ma induló, 16-ik könyvklubot még végigviszem, aztán majd meglátjuk.

Ahogy már korábban is többször, úgy most is változtattam kissé a felálláson. Érdekes módon már a kezdetekkor is tapasztaltam, hogy habár szeretnek az emberek mindenfélére szavazni, mégsincs feltétlen igényük arra, hogy mindenben kikérjék a véleményüket. Ezért most úgy döntöttem, hogy először a könyvklub életében, nem szavaztatom meg a közösen olvasandó könyveket, hanem én jelölöm ki önkényesen azokat. Így nekem is könnyebb volt, és egyelőre valóban nem látom jelét, hogy emiatt végképp nem jelentkeznének az emberek. Másik változtatás, hogy a negyedik hónapban olvasandó regényt a korábban valaha szavazásra bocsátott könyvekből lehet kiválasztani. Ennek két oka is van, az egyik, hogy mindig sajnáltam az olvasásra be nem kerülő, de igényes regényeket, amiért örökre kiestek annak lehetőségéből, hogy egy későbbi fordulóban mégis elolvassuk őket. Ezáltal részben mégis megmenekülnek. A másik, hogy így egy hatalmas, 162 elemű listából választhat minden könyvklubtag, így biztosan talál mindenki valami kedvére valót.

Nem lenne, és nem is lesz a jövőben könyvklub, ha nem térnek vissza a régi klubtagok, és nem csatlakoznak hozzánk újak. Ezúton szeretném megköszönni minden valaha volt klubtagnak a részvételét, és a mostanában is aktív, legkitartóbb, leglelkesebbeket pedig a fent látható plecsnivel szeretném megajándékozni. Azok, akik most is folyamatosan, vagy időről időre visszatérve, aktívan teljesítik a könyvklubot, megérdemlik, hogy név szerint is feltüntessem őket (csatlakozásuk sorrendjében):
AniTiger, art3mis, wmagda, Veron és Phoenix88.
Köszönöm a kitartásotokat, és hogy újra és újra visszatértek a Mini-könyvklubba. Remélem, hogy sokáig színesítitek még a könyvklub életét, és jelzitek, ha valamilyen változtatást szeretnétek a könyvklubban. Fogadjátok szeretettel a fenti plecsnit, amit ha szeretnétek, kitehettek a blogotokra, vagy akárhova. :)

Kövess Bloglovin-on

9 megjegyzés:

  1. Ó! Elképesztő! Boldog 5. születésnapot a klubnak! <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A klub köszöni a köszöntést és köszöni az állandó, aktív részvételedet! :)

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Boldog Szülinapot a könyvklubnak! :)
    Na, nekem biztos tévedésből van ott a nevem, de azért köszönöm szépen! ^^
    Remélem még jó pár fordulót megér még a Mini könyvklub! Légyszi ne add fel!
    Phoenix88

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem volt az véletlen, nyilvántartom, hogy ki mikor "teljesít" egy-egy fordulót, és Te az utóbbi két évben többször is jöttél és aktívan közreműködtél. :) Ezért kerültél be. Köszönöm az aktív részvételed!
      Ha jöttök továbbra is, és olvasunk együtt, akkor lesz értelme folytatnom. :)

      Törlés
  4. Sajnálnám én is, ha vége lenne, sok jó könyvet olvastunk együtt, és a Mini-könyv klub nélkül nem ismertük volna meg egymást.
    Nem tagadom, mostanság én is nyogvenyelosen haladtam a könyvekkel, de szerintem vannak olyan időszakai az embernek, amikor kevésbé van ideje vagy igénye az olvasásra, ettől még később újra kedvet kaphat. 🙂 Remélem, lesznek visszaterok meg persze újak is.

    VálaszTörlés
  5. Hát, ez tényleg kicsit keserédes lett ^^
    A plecsnimen meglepődtem, mert hát csak szakaszosan vagyok jelen, de köszönőm, ha rájövök, hogy kell, büszkén fogom kitenni :) és hát most jöttem rá, hogy ha kihagyásokkal is, de már vagy 4 éve volt az első :)
    És köszönöm neked, volt, amit csak a könyvklub miatt olvastam el, mégis nagyon jókor és jó helyen talált meg, máskor meg előrehozott olyat, amit csak halogattam, nekem szép élményeket adott :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bizony, már négy éve, hogy először jöttél! :) Mindig örülök, ha egy-egy régebbi tag vissza-visszatér, mert ez számomra azt jelzi, hogy jól érezte/érzi magát a könyvklubban.
      Nagyon örülök, hogy jó élmény számodra a könyvklub, és megismertél jó könyveket. Ezek szerint van értelme a klubnak. :)

      Törlés