2014. december 29., hétfő

Csillagszóró - Karácsonyi történetek

http://moly.hu/konyvek/fabian-janka-vass-virag-munz-andras-dobray-sarolta-csillagszoroÉrdekes, de meglehetősen szomorú karácsonyi történetek.

Fülszöveg: Négy ismert mai szerző négy rövid elbeszélése. Mindegyik más korban és más helyszínen játszódik, mások és másmilyenek a hősei, más a hangulatuk, ám egyvalami közös bennük: mindegyik a talán legszebb ünnepről, a karácsonyról is szól. Vass Virág „amerikás” novellája két múltbéli szerelem történetét idézi meg, amelyek közül csak az egyik bizonyul igaznak és öröknek. Dobray Sarolta Mikulás Kálmánja bértélapóként kehes, tömött buszokon zötyög bevásárlóközpontból irodába, iskolából családi házba, hogy kissé már pecsétes puttonyából ajándékot osztogasson a gyerekeknek. Álszakálla foszladozik, piros köpenye viseltes, de nincs nála büszkébb ember, hiszen örömet ad, és munkájával a családját is eltartja. Münz András elkallódott és negyven év múltán előkerült levele egy karácsonyi utolsó találkozás fájdalmas-szép megidézése. Fábián Janka írása az 1890-es évek látszólag idilli világába, a pesti előkelő társaságba vezeti el az olvasót, ahol azonban egy bimbózó szerelem tragédiába torkollik.

A kötet csak elektronikus formában jelent meg!

Értékelésem: Azt hittem, karácsonyra valamivel vidámabb történeteket adnak majd ki. Sajnos ezek egytől egyig szomorkás hangulatúak voltak, sőt, olyan is akadt, ami kifejezetten "tragikus", ahogy a fülszöveg is írja. Nem értem, miért kell ilyen befordulós, szomorú történeteket írni karácsonyra, amikor úgyis sokan magányosak. De aki nem magányos, az is tuti elszomorodik ettől. Ez volt a fő problémám a kötettel, hiszen nem azért vesz meg az ember karácsonykor egy karácsonyi témájú könyvet, hogy sírjon rajta és felvágja az ereit bánatában, hanem hogy kedves, meghitt történeteket olvasson. Én legalábbis ezért vettem.

Korábban még semelyik írótól nem olvastam, ezért is voltam kíváncsi, milyen lesz. Dobray Sarolta, Vass Virág és Münz András történetei meglepően rövidek, inkább csak kis novellák, amiből rövid betekintést nyerünk egy hivatásos Mikulás életébe, egy régi szerelem történetébe, és egy család rövid időszakába. Nekem a három író elbeszélése közül legjobban Vass Virágé tetszett, méghozzá a stílusa miatt. Nem volt szájbarágós, nem volt trágár, nem volt szentimentális. Hagyott helyet az olvasónak is a történet kiegészítésére, továbbgondolására, és frappáns volt a novella lezárása is. Nem is volt kifejezetten szomorú a hangulata (bár azért vidámnak se mondanám).

A negyedik történet valamivel hosszabb, talán úgy 60-80 oldal lehetne nyomtatásban. Ez a 19. század végére repít minket, egy úri családba, akik a budai várban laknak. Egészen idilli meseként indul az elbesszélés egy különc lányról, gondoltam is, hogy végre itt az igazi meghitt, karácsonyi történet, amire vártam! De sajnos nem így történt, mert Fábián Janka legalább olyan szívszaggató esetet mesél el, mint a többi író a kötetben. Hamar megszerettem a főszereplőt, Jolit, "botrányos" életvidámságát, és bíztam a boldog végkifejletben, de mindez csak arra szolgált, hogy annál fájdalmasabban érintse az olvasót a tragikus befejezés.

Értékelésem: 3,5 / 5

Hasonló könyvek:
Starry Night

Kövess Bloglovin-on

1 megjegyzés:

  1. Hm... mindig úgy vágynék jó kortárs karácsonyi történetekre, de nem találtam még eddig olyat, ami annyira tetszett volna. Talán jövőre megpróbálkozom ezzel, én általában azért elég jól szoktam bírni a szomorú történeteket.

    VálaszTörlés