2023. június 18., vasárnap

The ​Sherlock Holmes Escape Book

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgC4ufvw2OH7fI9etsww796QZC2y5HjJbhbRZTtp0QSmPqHY94aoI7isMsioYaQ10ne1PvCvvX26SJxlyT-MOT_hWB_n6nAptpe6J4PrIsBtae9rEJRwgPr08-coOrqTIbWQE-NUYOPz3KL-ECTQdcIqLBCxgaW2G3HNYwBRRUOelcSb3sHDQCDy8MouQ/s500/The%20Sherlock%20Holmes%20Escape%20Book.jpgÉrdekes alapötletű szabadulókönyv, ami nagy csalódást okozott, mert inkább csak egy fejtörő gyűjtemény, semmint egy igazi történet.

A könyvről: Ez a tetszetős kis könyv egy afféle "kaland, játék, kockázat" történetet rejt, azaz ide-oda lapozgatós, az olvasó maga hozhat döntéseket és aszerint kell a megfelelő helyre lapoznia, hogy folytathassa a történetet. Ez egy Sherlock Holmes történet, már persze nem igazi, de ő és Dr. Watson nyomoz, és sok utalást is kapunk az ismert eseteikre. Ez a zöld könyv egy könyvsorozat első része, és a sorozat jellemzője, hogy tele vannak (többnyire logikai) feladványokkal. A történet egyfajta szabadulókönyv (ahogy a cím is ígéri), hiszen Sherlock és hű barátja fogságba esik, és a különféle fejtörők segítségével kell segíteni őket a kijutásban. Ehhez van szükségünk a borítóba rejtett tárcsára is, ami nem csupán dekoráció, hanem egy forgatható kódtörő.

Értékelésem: Amilyen tetszetős és ígéretes volt a könyv külső megjelenése és az online értékelések, amiket olvastam róla, annál nagyobb csalódást okozott. Sajnos egyáltalán nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet. Tele van ugyan logikai feladattal, de azoknak többnyire semmi közük nincs a történésekhez, és megmagyarázatlanul marad hogy hogyan is vagyunk képesek feltörni a kódokat (a borítóba épített kerékkel persze, de Sherlocknak a történetben nincs ilyenje, így erős hiányérzete marad az olvasónak). Külön bosszantó hogy némelyik feladat egyszerűen láthatatlan, fekete alapon fekete számokat vagy figurákat kellene észrevenni, ami elég lehangoló, hiszen logikai feladványokat vártam... A fejtörők nehézségi szintje egyébként nagyon hullámzó, elég sok van, ami nagyon könnyű, de vegyesen akadnak benne nehezebbek, trükkösek is, és sajnos a történet előrehaladtával egyre több olyan is, ami leginkább csak fárasztó és kitartást igénylő. Ez azért is nagyon rossz, mert a motivációm a könyv előrehaladtával fokozatosan csökkent, míg az ilyen jellegű feladatok száma nőtt. Egy idő után már csak a végére akartam érni, és egyre kevesebbet foglalkoztam a helyes megoldásokkal. Az is bosszantó volt, hogy némelyik feladat mintha a levegőben lógott volna, teljesen haszontalannak tűnt, szerintem semmit nem segített az előrehaladásban.

Az első igazán nagy csalódás akkor ért, amikor váratlanul vesztettem, elbuktam a könyvet. Szokatlan módon ugyanis nem fejtörőt kaptam, hanem választás elé kerültem: ezt vagy azt csinálom? Semmi támpontot nem kaptam a döntéshez, így (talán) a kockázatosabb lehetőséget választottam (bár szerintem a másik is rizikós volt), erre hirtelen elbuktam az egészet. Persze visszamentem az elágazáshoz, és ezúttal helyesen folytattam tovább, de bosszantó volt, hogy nem is logikai feladványon buktam el, hanem egy sima választási lehetőségen. Végül sikerült a történetet megoldanom, bár nem volt teljes a happy end, mert, mint kiderült, az egyik utolsó feladványt szándékosan el kellet volna buknom - és ezt a legnehezebb, tulajdonképpen a könyv egyetlen nagy, többrétű feladványából kellett volna tudnom, amihez jegyzeteket kellett volna készítenem, amit nem tettem meg.

Ez az egyik a jobb feladatok közül.
 
Összességében azt mondanám, hogy az alapötlet nagyon jó, hatalmas lelkesedéssel vágtam bele, de sajnos a kivitelezés sok kívánni valót hagyott maga után. A legnagyobb problémám talán az volt, hogy a fejtörők nem álltak összhangban a történettel, például mert nem kaptunk magyarázatot arra, hogy Sherlock honnan tudta meg a kódtörős feladványok megoldásait (de más példákat is említhetnék erre). A történet maga nagyon lassan halad, igazából nem is túl sok a cselekmény, inkább csak folyamatos kifogás az egész arra, hogy olyan sok feladvány legyen a könyvben, amennyi csak belefér. Jobban örültem volna egy egyensúlynak, amiben valamivel több szerepet kap a történet - így valószínűleg a végére érve nem is felejtettem volna el, hogy hogyan kezdődött az egész. Mindezek ellenére azt mondom, hogy aki tudja, hogy mire számítson (például mert most elolvasta a hosszas beszámolómat), az kellemesen szórakozhat, mert nem lesznek illúziói, hamis reményei. Azért javaslok egy tollat, papírt és egy nagyítót is odakészíteni a könyv mellé!

Értékelésem: 2 / 5


Kövess Bloglovin-on

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése