2016. augusztus 31., szerda

Az idő szeme

https://moly.hu/konyvek/arthur-c-clarke-stephen-baxter-az-ido-szemeUnalmas, száraz leírásokkal teli történelmi regény érdekes sci-fi keretbe foglalva.

A történetből: Az Időtörés megváltoztatta az addig ismert világot. Különböző korokból származó emberek kerülnek össze egy új világban, melyben túl kell élniük és új szövetségeket kell kötniük. Előemberek és űrhajósok ugyanúgy értetlenül és összezavarodva állnak a történtek előtt. Bisesa, Abdikadir és Casey helikopterestül zuhannak le a 19-ik századi britek haditáboránál, miközben a Nemzetközi Űrállomásról lecsatlakozó űrhajó kozmonautái Föld körüli pályán keringve szemügyre vehetik a megváltozott világot. Ám készleteik nekik is végesek, a Földre érkezés elkerülhetetlen. Mindeközben a mozdulatlan, lebegő fém szemek mintha mindent megfigyelnének.

Értékelésem: Nagyon nehezen haladtam a könyvvel. A java része történelmi leírás volt a különböző korokról és azok embereiről, és ez számomra nem volt érdekes, viszont nagyon lassúvá tette az események folyását. Az alapötlet viszont izgatta a fantáziámat, és érdekesnek találtam azt a részt is, amikor méricskélték a lebegő szemet és rájöttek, hogy annak pi értéke egészen pontosan 3. Nem tetszett viszont, hogy két történelmileg jelentős hadvezért és hatalmas seregüket is ide sodorta az idő szele, hogy stílszerűen fogalmazzak.

A történet végét szeretném még kiemelni, ami nagyon érdekes volt, és ezért sokkal jobban tudtam is haladni vele. Bizonyos dolgokat megmagyarázott, és ezzel együtt is nagyon elgondolkodtató a mondanivalója. Emellett viszont sok nyitott kérdés is maradt, például úgy érzem, hogy a cselekmények fő mozgatórugóját, indítékát sem ismertük meg, csak nagyon homályosan. Gondolom, ezek a trilógia további részeiben kerülnek kifejtésre. (A folytatások címei mindenesetre erre utalnak.)

A sci-fi köret ellenére elsősorban történelem kedvelőknek ajánlanám a regényt. Számomra legalábbis a hosszas történelmi és táji leírások miatt volt nehéz (és részben unalmas) olvasmány. Sokszor emlékeztetett Arthur C. Clarke Randevú a Rámával című regényére, amiben szintén az untatott, hogy olyan hosszasan és részletesen ecsetelt minden helyszínt és jelenséget, de valóban izgalmas dolgok nem nagyon történtek. Az idő szemében viszont a sci-fi résszel meg voltam elégedve, mert igazán egyedi ötletnek tűnik a kerettörténet, és habár néha ez is kicsit száraz volt, de a végén a cselekmény is izgalmassá vált, és nagyon érdekes kérdéseket feszegetett. Ezzel együtt végül egy gyenge hármas pontot adok neki.

Értékelésem: 3 / 5

A könyvsorozat részei:
 Időodisszeia 1: Time's Eye - Az idő szeme
 Időodisszeia 2: Sunstorm - Napvihar
 Időodisszeia 3: Firstborn - Elsőszülöttek

Hasonló könyvek:
Csodák kora
A Dűne
A marsi
Extras

Kövess Bloglovin-on

4 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy végül meglett "időben". (Ha... micsoda egy rossz _idő_-s poén. :D) Az értékelésedet olvasva nagyon örülök, hogy nem szavaztuk meg - nekem ez nagyon komfortzónán kívülinek tűnik. :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is örülök, hogy sikerült "időre" végeznem :) aggódtam az előtte lévő napokban, sose centiztem még így ki korábban, de tényleg nem volt könnyű haladni vele. A végén viszont szerencsére belelendültem. Szerintem is jól járt a társaság, hogy ez nem lett közös olvasmány, mert valószínűleg a többségnek nem tetszene.

      Törlés
  2. Megnyugtat, hogy nem csak szerintem nem volt túl jó ez a könyv. :) Te elolvasod a folytatásokat? Engem kicsit érdekel, hogy kivel mi lesz, ki patkol el vagy lesz a világ ura, de azt hiszem, annyira azért nem, hogy elolvassam a folytatásokat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én sajnos csak most tudtam elolvasni az értékelésedet. Úgy látom, valóban hasonló véleményen vagyunk, bár neked, ahogy látom, a vége se tetszett. A lezáratlan kérdéseknek én se örültem, főleg, miután ennyi unalmasabb, történelmi részen végig rágtam magam. Pont ezért nincs kedvem folytatni a trilógiát sem. De lehet, hogy talán később mégis rászánom majd magam, mert a sci-fi része érdekelne. De ahogy írod is, simán benne van a pakliban, hogy rendes magyarázatokat azokból se kapunk.

      Bizonyos (spoileres) kérdések kitárgyalása végett megkereslek majd e-mailben is. :)

      Törlés