2014. augusztus 20., szerda

Különlegesek

http://moly.hu/konyvek/scott-westerfeld-specials-kulonlegesekA Csúfok trilógia lezáró kötetében elsőkézből ismerjük meg a kegyetlen különlegeseket.

A történetből: Tally különleges. Most már a Különleges Körülmények Ügyosztályának dolgozik, még ha nem is szabad akaratából került oda. Akárhogyis, agyát úgy átprogrogramozták, hogy cseppet sem bánja, hogy hová került. Régi barátnője, Shay is vele van, és még sokan a krimek közül. Ők a Különleges Körülmények új osztaga, a pengék. Szerelme azonban, Zane, nem lett különleges, és egészségi állapota kifejezetten aggasztó. Ezért Tally legfőbb vágya, hogy Zane is kiérdemelje a különlegesek műtétjét. A háttérben azonban nagy változások zajlanak, és egyre több széphez jut el az agyi defektust kijavító gyógyszer. A pengék feladata, hogy véget vessenek a gyógyszerek terjesztésének, ehhez felkutassák a füstösök új búvóhelyét és leszámoljanak velük.

Értékelésem: Nagyon kíváncsian vártam, hogy hogyan záródik a trilógia, ennyi csavar és kudarc után. Pláne, amióta az előző kötet záró fejezetben kiderült, hogy Tallyből különleges ügynököt faragnak. (Szó szerint.) Nem túlzottan örültem a gondolatnak, hogy Tally az annyira gyűlölt különlegesek egyikévé válik, de annyira izgatta a fantáziámat, hogy ebből a faramuci helyzetből hogy tud kiszabadulni, hogy azonnal bele is vetettem magam a folytatásba. Tally személye mellett leginkább még az érdekelt, hogy a korábbi részekben feszegetett morális kérdések kapcsán végül milyen álláspontra helyezkedik az író, és milyen lezárást választ a trilógiának. Elsősorban a "természetet pusztító, de szabad életmód" kontra "zsúfolt városokba tömörülünk" vonal izgatott, főleg, amióta az előző részben bekerült a képbe a rezervátumban élő vademberek életmódja is. Tally annyira tisztán látta mindegyik előnyét és hátrányát is, hogy nehéz ebben a kérdésben megnyugtató, minden szempontból etikus választást hozni. Így hát kíváncsian vártam a végkifejletre (amit persze nem árulok el, aki kíváncsi, járjon utána).

A trilógia legérdekesebb mellékszereplője szerintem Shay, aki ebben a részben különösen sokat szerepel. Már az eddigi kötetekben is sokszor változott a Tallyhez fűződő kapcsolata, és most is érdekesen alakul közös történetük. Nem csodálom, hogy Shay története külön képregényben is megjelent, bár szerintem a manga stílus nem igazán illik ehhez a történethez. 

Mindent egybe véve, a Különlegesek továbbra is olyan összetett és izgalmas, mint a korábbi kötetek, és a történet felénél, de még a háromnegyedénél is elgondoztam azon, hogy mégis hogyan lesz ebből lezárás, mert annyira nem látszott a kiút. Ezt külön érdemnek tartom, hogy ennyire nem volt kiszámítható, és sokáig csak hozta az újabb meglepetéseket. Mindezek mellett azonban Tally nem nyűgözött le ezúttal annyira, mint a második kötetben. Most mintha még annyi választása se lett volna, mint eddig, a dolgok alakulásába nem volt beleszólása, és a fejében uralkodó káosszal se nagyon akart megbirkózni. Összességében azonban ez egy nagyon jó trilógia, érdemes elolvasni!

Értékelésem: 4 / 5

A könyvsorozat részei:
 Csúfok 1: Uglies - Csúfok
 Csúfok 2: Pretties - Szépek
 Csúfok 3: Specials - Különlegesek
 Csúfok 4: Extras - magyar megjelenésről egyelőre nincs hivatalos hír

Hasonló könyvek:
A hollófiúk
Az éhezők viadala
Alienated

Kövess Bloglovin-on

3 megjegyzés:

  1. Szia!
    Elfogult vagyok, szeretem ezt a sorozatot nagyon. Ez a része és a vége is jól sikerült. És itt még nincs vége. Néztem a Konyvmoly Párbajos vállalási listádat és már most várom, hogy az Extrasról elhozd nekünk a kritikát. Egyszer én is elfogom olvasni, ha a "nagyszerű" angolommal fél évig is tart.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Én is nagyon kíváncsi vagyok a folytatásra, bár egy kicsit tartok is tőle, mert ugye ez egy kerek, lezárt trilógia, és utólag döntött úgy az író, hogy mégis ír hozzá egy negyedik részt. Hát majd meglátjuk, de az reménykedem, hogy jó lesz... :)

      Törlés
    2. Elolvastam, kész a bejegyzés róla!
      http://konyv-sarok.blogspot.hu/2015/01/extras.html

      Törlés